ВОРКШОП
Гра як засіб пізнання соціального світу
(робота з педагогами)
Мета: навчити педагогів технології, яка спрямовані на формування соціалізації у дошкільників засобами соціально - орієнтовних ігор.
Створити позитивний емоційний фон заняття (знайомство учасників, об'єднання в групи).
Формувати навички використання в роботі соціально – орієнтовних ігор, спрямованими на розвиток мислення, пам’яті, уваги,уяви, психомоторний розвиток дітей дошкільного віку.
Однією з таких форм є воркшоп. У перекладі з англійської цей термін означає "майстерня"
Теоретична частина
Воркшоп - це колективний навчальний захід, учасники якого отримують нові знання і навички в процесі динамічної групової роботи.
У чому ж відмінність воркшопу від семінару, тренінгу та інших, вже звичних для нас, форм навчання?
• Воркшоп - це завжди колективна робота.
• Акцент в освітньому процесі робиться на самостійне навчання групи.
• У воркшопі немає слухачів і спостерігачів. Він завжди ґрунтується на активному залученні та взаємодії всіх його учасників.
• Учасники воркшопу самі визначають його цілі і несуть відповідальність за весь навчальний процес.
• Оптимальна атмосфера і умови для процесу навчання створюється ефект групової динаміки.
• Головна мета воркшопу - це отримання індивідуального вирішення конкретних завдань кожного його учасника.
• Роль ведучого у воркшопі істотно менше, ніж роль його учасників, і обмежується виконанням функцій модератора.
ВОРКШОП - це найпродуктивніший формат навчання і розвитку персоналу, оскільки в процесі його учасники не тільки здобувають знання і навички, але і практично вирішують яку-небудь актуальну управлінську задачу.
Практична частина
1. Тест «Як пізнати себе та розібратись у відношенні до оточуючого світу»
2. Фактори впливу на соціалізацію особистості:
Фактори соціалізації особистості - це те, що змушує людину соціалізуватися. Можна виділити кілька груп факторів соціалізації:
Мегафактори соціалізації - це все те, що глобально впливає на розвиток всіх жителів землі. КЛІМАТ, ГЕОГРАФІЯ.
Макрофактори соціалізації - це суспільство, в якому росте індивід, держава, етнічна група, до якої належить індивід. ДЕРЖАВА, ЕКОНОМІКА, ПОЛІТИКА
Мезофактори соціалізації - впливають на соціалізацію людей, що проживають у певній місцевості, що належать до якої-небудь соціальної групи або культурі, об'єднаних спільними поглядами з якої-небудь проблеми. НАЦІЯ, МІСЦЕ ПРОЖИВАННЯ, ВІРОСПОВІДАННЯ, КУЛЬТУРА
Мікрочинники соціалізації - це те, що безпосередньо впливає на процес соціалізації особистості і змушує його соціалізуватися. По суті, це агенти соціалізації, про які ми говорили вище: сім'я, школа, однолітки, вчителі і навіть сусіди. СІМ’Я, ДИТЯЧИЙ САДОК, ШКОЛА, БЛИЗЬКЕ ОТОЧЕННЯ (СУСІДИ, ЗНАЙОМІ).
Типи сформованої соціальної компетентності:
- Гармонійний тип – прояви поведінки і діяльності цих дошкільників збалансовані, узгоджені. Чуйні, ініціюють підтримку партнера, швидко орієнтуються у нових умовах.
- Гіперсоціальний тип – соціальна активність розвинена більше за власну індивідуальність. Переважає прагнення зробити «як слід, як вимагають», турботливі, опікуються інтересами інших.
- Демонстративний тип – активність таких дітей егоїстична, вони – індивідуалісти за своїм вибором, самовпевнені, наполегливі, командують, ніколи не підкорюють, нетовариські.
- Деструктивний тип – неслухняні, агресивні, заздрісні, недоброзичливі, порушують дисципліну, не виконують моральні обов’язки.
Висновок: Як свідчать дані, лише п’ята частина старших дошкільників належить до гармонійного типу. Саме цю категорію дітей можна кваліфікувати як власне соціально компетентну. Представники трьох інших типів, які становлять 80% від усієї групи, характеризуються недостатньою зрілістю, а отже, й недостатньою компетентністю.
3. Склянка води
Нам потрібні:
• склянка води — дитина (чиста, проста, наївна);
• сіль — грубі, різкі слова;
• перець — пекучі, образливі слова;
• грудка землі — неуважність, байдужість.
Все добре змішуємо і отримуємо стан дитини. Скільки мине часу, доки все осяде, забудеться? А варто легенько збовтати — і все підніметься на поверхню. А це знову — стреси, неврози, гіперактивність тощо.
«Слова педагогічної підтримки»
Дібрати якомога більше варіантів:
а) звертань до дітей;
б) форм похвали.
4. Страхи.
Страх дитини перед входженням в новий соціум, перед невідомістю. Пропонуємо дитині поглянути на страх з іншої сторони. Так, наприклад, туман – це невідомість, острах, але за нашим бажанням туман розвіюється і там привабливий, різнокольоровий світ. Таке націлення слід давати дитині.
Пропоную вам написати свою фобію. А тепер перетворіть її на щось, красиве, цікаве, протилежне за значенням чи просто смішне.
ПРИКЛАД
5. Дражнилки
Вчимо дітей перетворювати негативізм у позитивні емоції. Так, зараз кожен по колу придумає про іншого дражнилку, а потім, навпаки – щось, що підкреслило б позитивну рису людини або сприяло підняттю її самооцінки. (Юлька – цибулька, Юлічка – красотулічка)
Ігрові вправи, спрямовані на розвиток соціалізації дитини.
6. Гра «Живі іграшки»
Хід: ведучий: Вам, напевно, розповідали або читали казки про те, як оживають вночі іграшки. Закрийте, будь ласка, очі і уявіть свою найулюбленішу іграшку, уявіть, що вона, прокинувшись, робить вночі. Уявили? Тоді пропоную вам виконати роль улюбленої іграшки і познайомитися з іншими іграшками. Тільки знов-таки всі наші дії виконуємо мовчки, щоб не розбудити старших. А після гри спробуємо відгадати, хто яку іграшку зображував.
Особливості проведення гри з дітьми:
Після закінчення гри діти на прохання педагога розповідають, хто кого зображав. Якщо хтось може, дорослий пропонує ще раз, пройшовшись по кімнаті, показати свою іграшку.
7. Гра «Теремок»
На пари.
ПРИКЛАД
1) Тук-тук. Хто в теремочку живе? (вовк)
2) Це я, лисиця. А ти хто?
1) А я вовк, пусти мене до себе!
2) Пущу тебе до себе, якщо скажеш, чим ти лисиця, схожа на мене, вовка.
1) І ти, і я - дикі тварини. У нас однакову будову: є 4 лапи, тулуб, голова,2 вуха, шерсть, ми ставимося до природного світу, живої природи. Ми живі, тому дихаємо і т. д.
Тварини: заєць – білка; жаба – миша; ведмідь – їжак; кабан – лось.
8. «Давай поміняємося»
Потрібно 2 людини
1: Я - слон . Я можу обливатися водою з хобота.
2: Я - їжак. Я можу згортається клубком.
А зараз поміняйте їх дії, поясніть , покажіть.
Їжак тепер може обливатися водою з хобота. Як це? А слон пояснює, згортається клубком.
9.Синквейн
Хід:
Я пропоную виявити, який «багаж» знань мають педагоги. Для резюмування інформації і представлення її в кількох словах ми скористаємося синквейном - прийомом, який дозволяє викласти теоретичний матеріал на певну тему у вигляді специфічного вірша без рими, що складається з п'яти рядків.
Порядок написання синквейну:
Перший рядок - Хто? Що? Іменник - одне ключове слово, яке визначає зміст синквейну.
Другий рядок - Який? Яка? Два прикметники, що характеризують поняття.
Третій рядок - Що робить? Три дієслова, що показують дії поняття.
Четвертий рядок - коротке речення з чотирьох слів, у якому автор висловлює своє ставлення до поняття.
П'ятий рядок - одне слово, зазвичай іменник, чи дієслово, через якого автор виражає свої почуття, асоціації, пов'язані з цим поняттям.
слово - соціум, друга – особистість
ІМЕННИК
ПРИКМЕТНИК, ПРИКМЕТНИК
ДІЄСЛОВО, ДІЄСЛОВО, ДІЄСЛОВО
РЕЧЕННЯ З 4-Х СЛІВ
ІМЕННИК ЧИ ДІЄСЛОВО
Приклад
Дитинство
Ніжне, незабутнє
Плекає, манить і голубить
В душі дитинство бережіть
Любіть.
10. Тест «Моя особистість»
Напишіть чотири риси які Ви цінуєте в людині.
Напишіть чотири негативні риси, які Ви ненавидите в людях.
Ці риси характеризують Вас. Саме ці риси Вам притаманні. Це Ваша справжня сутність. Людина, яка навчиться сприймати себе з усім «брудом» легко зможе допомагати людям, тобто стане справжнім цілителем душі і провідником у буденне життя.
Коментарi