Творчість - це завжди принесення в світ чогось нового. Сама людська індивідуальність унікальна і неповторювана, і реалізація індивідуальності - тобто її представлення іншим людям за допомогою соціальних вироблених засобів - вже є творчий акт (внесення до світу нового, унікального, раніше не існуючого).
Творчий потенціал – сукупність якостей людини, які визначають можливість та кордони її участі в певній діяльності. Креативність (творче мислення) – це те, що необхідно кожній людині для успішного функціонування її інтелекту та мислення. Для успішного набуття знань, які здаються нам звичайними.
Мистецтво – один із найефективніших засобів формування інтуїтивного досвіду, що є важливим компонентом творчості, адже в процесі художньої діяльності складається не лише свідомий, але і особливий інтуїтивний досвід, який включає в себе те, що не пов’язане з межею дії.
Намагайтесь будь яке завдання виконувати, використовуючи елементи будь-якого виду мистецтва.
Вимоги до організації розвивального середовища для творчого розвитку дитини:
спиратись на досвід дитини;
навчати в дії;
спонукати до спостережень та експериментів;
чергувати індивідуальну та колективну види роботи.
В роботі з дітьми слід дотримуватись наступних вимог:
створення принципово нового методичного інструментарію;
використання оригінального поєднання традиційних методів та методик;
використання оригінального поєднання нових та традиційних методів і методик.
Слід звертати увагу на:
вміння бачити проблему;
вміння ставити запитання;
вміння висувати гіпотези;
вміння давати визначення поняттям;
вміння класифікувати;
вміння спостерігати;
вміння та навички проведення експериментів;
вміння робити висновки та виводи;
вміння доводити, пояснювати та захищати свої ідеї.
Гіпотеза – проблема, яку слід вирішити. Побудова гіпотез – основа дослідницького творчого мислення. Просте запитання для дітей може бути досить ефективним засобом розвитку дитячої креативності.
Схема креативності запитань
Куди далі? | ||
Запитання, орієнтоване на майбутнє | ||
Що правильно, а що ні? | Оцінююче питання | |
Що було б, якби? | Уявне питання | |
Що я відчуваю, що я знаю? | Суб’єктивне питання | |
Чому, хто, як, що робить? | Казуальне (причинне) питання | |
Хто, як, що, де, коли? | Описове питання |
Фактори, що сприяють та гальмують розвиток креативності
Фактори, які сприяють:
Заохочення різних форм креативного продукту в ДНЗ та сім’ї.
Орієнтація дитини на креативне вирішення проблем.
Відсутність перешкод відносно спонтанності та ініціативи дитини.
Можливість маніпуляції з предметами та думками.
Навчання дітей уважності сигналів до навколишнього середовища.
Виховний вплив в напрямку визнання дитиною цінності креативних якостей своєї особистості.
Фактори, що гальмують:
Орієнтування на успіх, коли дитина боїться дати неправильну відповідь.
Посилена орієнтація на думку однолітків.
Заборона запитань і обмеження ініціативи.
Виконання роботи за дитину.
Рекомендації вихователям, щодо розвитку власного творчого потенціалу:
Вирушаючи на роботу, в торгівельному центрі або на вулиці, читайте, що написане на вивісках і вітринах з точністю до навпаки. По-перше, виходить досить весело, по-друге, розвиває асоціативне мислення.
Спробуйте прочитати уривок з улюбленої книги не зверху вниз, а від низу до верху. Виходить своєрідне книжкове перемотування кадрів, за допомогою якого, можливо, ви побачите відомі деталі книги, декілька по-іншому.
Придумайте декілька чоловічих і жіночих незвичайних імен. Черпайте натхнення в недавно переглянутому фільмі, у власному настрої або робочій зміні. У всьому, що вас оточує, в будь-якій сфері діяльності, навіть найбуденнішої, можна знайти щось таке, що допоможе відкрити щось нове.
Сидячи в черзі, розмовляючи по телефону або просто знічев'я, візьміть папір і ручку і намалюйте вигадану тварину, яка б охарактеризувала б ваш нинішній стан.
Вигадуйте словосполучення з протилежним значенням слів: логічна жінка, живий мрець, тощо.
Візьми будь-яке слово за абревіатуру і розшифруй її.
Придумайте 10 варіантів використання кухонного стільця (столу, комоду, годинника - вибирайте об'єкт на свій розсуд).
Наступна вправа не лише стимулюватиме появу нових геніальних ідей, але і допоможе розширити словарний запас. За п'ять хвилин потрібно записати найбільшу кількість слів, що починаються на однакову букву. Лише іменники і власні. У однині.
Знову беремо ручку і папір. Пишемо будь-який іменник. До нього десять прикметників, які можна віднести до цього слова, і десятка тих, які абсолютно не підходять. Шукайте слова з самих різних сфер пізнання.
Ще одна цікава вправа, яку можна виконувати по кілька разів в день: всякого разу, коли ви бачите будь-яке дійство, захоплююче вашу увагу, уявіть, що це сюжет якоїсь картини або фільму. І дайте всьому цьому характерну назву. Сезон розпродажів перетворюється на квест «Залишитися в живих», а буденні пробки, в «Апокаліпсис сьогодні».
Вчиться бути цікавим, в хорошому сенсі цього слова, а не як куми, яким все про всіх треба знати.
Не прагніть готувати по рецептах, спробуйте винайти власне блюдо. Експериментуйте із залишками продуктів від приготування обіду, пробуйте незвичайні поєднання, будьте сміливіше.
Вправи на розвиток креативності (для педагогів)
«Нас оточують безліч ідей»
Тривалість: тиждень
Понеділок | Зверніть увагу на ідеї, які Ви почуєте і дізнаєтесь від інших людей при спілкуванні, на ідеї, випадково підслухані при розмові інших людей. Ідеї, на яких інші загострюють увагу і витрачають свій час. Визначте для себе цікаві. Корисні. |
Вівторок | Шукайте і виділяйте ідеї, які можна отримати з написаного, надрукованого і намальованого (на папері, стіні, моніторі і тд) |
Середа | Концентруйтеся на ідеях, які можна виявити, переглядаючи телевізор і слухаючи радіо. |
Четвер | А як Вам ідеї, які можна почерпнути з музики? |
П’ятниця | Спостерігайте за природою. Які ідеї Ви можете взяти в неї? |
«Прогулянка за творчістю»
Тривалість: тиждень
Понеділок | Сконцентруйтеся під час прогулянки на кольорах. Ви йдете і бачите червону квітку, червоний фантик від цукерки, червону машину, червону куртку і інші джерела червоного кольору. Зробіть цю легку вправу зі всіма барвами веселки. Будьте відкриті для різних кольорів у вашому оточенні. |
Вівторок | Цього дня концентруйтеся на формах. Почніть з простих геометричних фігур: круги, квадрати, трикутники і прямокутники, овали і п'ятикутники. Довкола безліч предметів, що мають в основі ці фігури. Кругле печиво, прямокутний блокнот, овальна диня, шестикутний олівець, квадратна коробка від диска і багато що інше. Постеживши за простими формами, Ви можете перейти до складніших і комплексних форм всього останнього навколишнього світу. Листя, сміття на вулиці, крила метелика |
Середа | А тепер концентруйте свою увагу на звуках. Гучний і тихий, м'який і неприємний, дзвінкий і заспокійливий. Почуйте, якими різними і несхожими бувають звуків, їх походження |
Четвер | А тепер концентруйтеся на тактильних відчуттях. Гладкий і шорсткий, рівний і хвилястий, гарячий і холодний, жорсткий, податливий, слизький і ворсистий. |
П’ятниця | Намагайтесь побачити невидиме: вітер, шум тощо |
Коментарi